10-030-500 - Område ved Tingvejen og Motorvejen
Bestemmelser
-
Rammenummer
10-030-500
-
Rammenavn
Område ved Tingvejen og Motorvejen
-
Zonestatus
Landzone
-
Planlagt zone
Overføres til byzone.
-
Hovedanvendelse
Erhvervsområde
-
Transporttungt serviceerhverv
Anvendelsen fastlægges til transporttungt serviceerhverv uden boliger med tilknyttede kontorfaciliteter. Der må ikke etableres anvendelser, der skærper miljøkravene til eksisterende eller planlagte erhverv indenfor rammeområdet.
-
B% max 100
Bebyggelsesprocenten fastsættes til max 100 for hver ejendom.
-
Max 20 m
Bygningshøjden fastsættes for ny bebyggelse til max 20 m fra terræn.
-
Opholdsarealer for erhverv
Der fastsættes bestemmelser for rimelige, velbeliggende og anvendelige opholdsarealer.
-
Tids- og Rækkefølgebestemmelse
Området er omfattet af tids- og rækkefølgebestemmelser. Udstykning og bebyggelse af området skal ske i overensstemmelse med de senest vedtagne tids- og rækkefølgebestemmelser. Inden for området, må der først udbygges når det kan påvises eller sandsynliggøres, at områderne ikke er oversvømmelsestruede eller at oversvømmelser kan afværges på en hensigtsmæssig måde.
-
Virksomhedsstøj 70
Støjbelastningen fra hver virksomhed fastsættes for perioderne dag/aften/nat til:
- max 70/70/70 dB(A) uden for egen grundgrænse i området,
- max tilladte støj i naboerhvervsområder,
- max 55/45/40 dB(A) i centerområder (herunder blandet bolig og erhverv) og ved boliger i det åbne land,
- max 50/45/40 dB(A) i etageboligområder og
- max 45/40/35 dB(A) i områder med lav boligbebyggelse.
-
Trafikcenter
I området skal der sikres areal til og udfoldelsesmuligheder for trafikcenter og beslægtede aktiviteter.
-
Klasse 5-7
Der kan placeres virksomheder og anlæg, der i Håndbog om Miljø og Planlægning er klassificeret i klasse 5 til klasse 7. Klasse 5-7 virksomheder har en påvirkning på omgivelserne, der strækker sig fra ret belastende til særligt belastende.
-
Trafikbetjening
I området skal der sikres en hensigtsmæssig trafikbetjening.
-
Bevaringsværdig bygning
De bevaringsværdige bygninger skal tilstræbes bevaret i forbindelse med tiltag i området. Af hovedstrukturens retningslinjer for kulturmiljøer og bevaringsværdige bygninger i det åbne land fremgår det, hvilke kategorier af bevaringsværdige bygninger, der tilstræbes bevaret i det enkelte område.
Bindinger
-
Isolinje for vejstøj
Inden for støj-isolinjen må der ikke tillades etableret støjfølsom anvendelse, med mindre det i henhold til de til enhver tid gældende love, vejledninger og lignende godtgøres, at grænseværdierne med f.eks. støjdæmpende foranstaltninger kan respekteres, og det i øvrigt ikke er en belastning over for den tilladte aktivitet, der er baggrund for støjisolinjen.
-
Reserveret primærvej
Der må ikke planlægges eller gives tilladelse til at etablere forhold, der hindrer udbygning eller drift af de reserverede motorveje og primærveje.
-
Vådområderestriktioner
Etablering af søer, vådområder eller lignende, der tiltrækker fugle, kan kun ske efter aftale med Esbjerg Lufthavn og efter gældende retningslinjer fra Statens Luftfartsvæsens.
-
Skovrejsning ønsket
Inden for det af Esbjerg kommunes udpegede skovrejsningsområde må der foretages privat og offentlig skovtilplantning.
-
Skovrejsning uønsket
Inden for det af Esbjerg kommunes udpegede område, hvor skovtilplantning er uønsket, må der ikke plantes skov.
-
Mini- og mikromøller
Der kan opsættes mini- og mikromøller i området, hvis det kan godtgøres, at det ikke påvirker landskabelige, naturmæssige, rekreative, arkitektoniske eller kulturhistoriske værdier betydeligt.
-
Hovedvandledning
Der må ikke planlægges eller gives tilladelse til at etablere forhold, der hindrer udbygning eller drift af hovedvandledning. De viste ledningstraceer er vejledende, så der henvises til ledningsejerne.
-
Håndterbar oversvømmelsestrussel
I områder med håndterbar oversvømmelsestrussel skal der foretages nærmere undersøgelse, før der eventuelt planlægges for ny bebyggelse.
-
Alvorlig oversvømmelsestrussel
I områder med alvorlig oversvømmelsestrussel må der ikke planlægges for ny bebyggelse, med mindre det ved nye valide beregninger kan påvises, at der ikke er risiko for denne type oversvømmelse i fremtiden.
-
Råstofgraveområde(Fagdata)
Indenfor råstofgraveområder må der ikke ske byudvikling, plantes skov, etableres anlæg, eller andet, der kan forhindre fremtidig råstofindvinding. Indvinding og efterbehandling skal ske gennem videst muligt hensyn til natur, landskabs og miljøinteresser.
-
Særtransportrute
Der må ikke planlægges eller gives tilladelse til at etablere forhold, der hindrer anvendelsen af ruter reserverede til særtransporter. På særtransportruter skal der sikres en gennemkørselshøjde på 8,8 m.
-
Lufthavn
I området skal der sikres areal til og udfoldelsesmuligheder for lufthavn og beslægtede aktiviteter.
-
Fredet fortidsminde(Fagdata)
Inden for 100m fra et fredet fortidsminde må der ikke foretages ændringer i tilstanden af arealet.
-
Isolinje for motorbanestøj
Inden for støj-isolinjen må der ikke tillades etableret støjfølsom anvendelse, med mindre det i henhold til de til enhver tid gældende love, vejledninger og lignende godtgøres, at grænseværdierne med f.eks. støjdæmpende foranstaltninger kan respekteres, og det iøvrigt ikke er en belastning over for den tilladte aktivitet, der er baggrund for støj-isolinjen
-
Landskabskarakterområde
Områdets karakter skal understøttes og styrkes. Der skal tages hensyn til eventuelle sårbarheder i området.
-
Sten og jorddige(Fagdata)
Der må ikke ske tilstandsændringer i beskyttede sten- og jorddiger ud over det der tillades i henhold til museumsloven.
-
Lufthavnens hindringsplan
Begrænsninger i forhold til højde og placering af byggeri og anlæg fremgår af Lufthavnens hindringsplan, som er udarbejdet i henhold til gældende sikkerhedsregler i lufthavne og nationale- og internationale flyvninger.
-
Isolinje for risikoerhvervsstøj
Områder til risikoerhverv sikres med en risiko-isolinje på 500 meter.
-
Isolinje for virksomhedsstøj
Inden for støj-isolinjen må der ikke tillades etableret støjfølsom anvendelse, med mindre det i henhold til de til enhver tid gældende love, vejledninger og lignende godtgøres, at grænseværdierne med f.eks. støjdæmpende foranstaltninger kan respekteres, og det iøvrigt ikke er en belastning over for den tilladte aktivitet, der er baggrund for støjisolinien